Je fluktuace ve vaší firmě strašákem, nebo důkazem jejího zdraví?

Velikost textu: A A A

Je fluktuace ve vaší firmě strašákem, nebo důkazem jejího zdraví?

Ilustrační foto
  • autor: Redakce

Odchodům zaměstnanců z firmy nelze při nejlepší vůli zabránit. O čem fluktuace svědčí, jaká je její zdravá míra a co si z ní může firma vzít pro svůj další rozvoj?

Jak vypočítat míru fluktuace

Fluktuaci zjistíte tak, že vezmete 100násobek rozvázaných pracovních poměrů a vydělíte průměrným počtem zaměstnanců za dané období. Důležité je připomenout, že do míry fluktuace, tedy rozvázaných pracovních poměrů, nepočítáme odchody vynucené okolnostmi – nástupy na mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, odchody do důchodu nebo ukončení pracovního poměru ze zdravotních důvodů.

Podle personalistů je zdravá míra fluktuace 5–7 %, u stohlavé firmy by se jednalo o 5–7 odchodů ročně.

Jaké jsou negativní stránky fluktuace?

Fluktuace s sebou přináší řadu negativních aspektů. Může jít o nákladný náborový a adaptační proces, který pro firmu vždy představuje investici. Může jít o únik důležitých informací, protože s lidmi bohužel odchází nejen know-how, ale mnohdy i citlivé informace.

Vlivem fluktuace může firma přijít i o zákazníky, největším negativem je však ztráta zkušených, zaškolených a zapracovaných lidí. Přechodně může fluktuace demotivovat lidi, kteří ve firmě zůstávají, protože musí dočasně zastat práci kolegů, kteří odešli.

Co vám může fluktuace přinést?

Fluktuace může znamenat pro firmu i příležitost. Náborem nových lidí přijdou do firmy nové myšlenky, zvýší se kreativita. Potřeba adaptovat nové zaměstnance vede k větší rozmanitosti, což podporuje inovativní a kreativní myšlení.
Bez fluktuace by dostatečně nefungoval trh interních pracovních příležitostí, bylo by méně příležitostí k postupu a reorganizaci některých oddělení. Navíc fluktuace je vysvědčením nejen pro personalisty, ale i pro manažery – je odrazem firmy. Je nasnadě, že rostoucí fluktuace je odrazem změn, kterými společnost prochází.

Fluktuace vs. stabilita

Mluvíme-li o fluktuaci, je důležité zmínit i stabilitu. Jedná se o další ukazatel, který svědčí o míře zdraví firmy.
Stabilita se vypočítá jako stonásobek zaměstnanců, kteří jsou ve firmě zaměstnáni alespoň rok, vydělený počtem zaměstnanců před rokem. Stabilita je klíčový ukazatel, který poslouží nejen v dobách snižování nákladů, ale taky v době, kdy se firma rozvíjí.

UPOZORNĚNÍ

Články a informace zveřejněné na stránkách penizeweb.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste měli konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel penizeweb.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách -penizeweb.cz.

zdroj:
Autor/zdroj fotografie: Pavel Hanzal

Štítky: podnikání, práce, pracovní vztahy, zaměstnání, zaměstnanec, zaměstnavatel

Diskuze k článku: 0 příspěvků

Pro přispívání do diskuse musíte být přihlášen/a.

Můžete si také přečíst

Ostatní
Sexuální obtěžování na pracovišti 1/2

Sexuální obtěžování na pracovišti je v dnešní době docela známý problém, který se týká obou pohlaví, i když přece jenom…

Ostatní
Sexuální obtěžování na pracovišti - dokončení 2/2

Některé obtěžování nemusí mít nutně sexuální charakter, přesto je velmi nepříjemné. S tím se setkáme v případě, kdy se Vám…

Ostatní
Čeho se vyvarovat při nástupu do nové práce

Každý zaměstnanec touží udělat v nové práci dobrý dojem a současně by si přál, aby byl spokojený. Co kt omu může…

Ostatní
Tipy pro dobrý firemní večírek 1/2

Uspořádání večírku Před přípravou firemního večírku si ujasněte, pro koho bude tato událost určena. Zda zde budou jen zaměstnanci…

Ostatní
Chystáte se pracovně na společenskou událost? Nepodceňte výběr bot

V dnešní době je běžné, že firmy pořádají různé společenské akce pro zaměstnance a obchodní partnery. Pokud se na nich nechcete…

Nezaměstnanost
8 hlavních chyb při psaní životopisu 1/2

Nestrukturovaný životopis Nestrukturované životopisy jsou už v dnešní době trošku „out", proto se věnujte sepsání strukturovaného…

Nezaměstnanost
8 hlavních chyb při psaní životopisu 1/2

Životopis bez chyb Chyby v životopise zabrání tomu, abyste byli při hledání úspěšnější, než tomu bylo doposud. Možná se…

Ostatní
Vhodné benefity pro zaměstnance 1. díl

Správná motivace Zaměstnanci potřebují správnou motivaci, jen tak budou ochotni podávat mnohem vyšší výkony a zaslouží…

 
Vítejte Jak vydělat Jak ušetřit Zaměstnanci Podnikatelé Bydlení a reality Peníze a půjčky Spotřebitel Ostatní
RSS | Reklama | Podmínky | Kontakt NAHORU ↑

ZOBRAZIT MOBILNÍ VERZI ZOBRAZIT KLASICKY