Je fluktuace ve vaší firmě strašákem, nebo důkazem jejího zdraví?

Velikost textu: A A A

Je fluktuace ve vaší firmě strašákem, nebo důkazem jejího zdraví?

Ilustrační foto
  • autor: Redakce

Odchodům zaměstnanců z firmy nelze při nejlepší vůli zabránit. O čem fluktuace svědčí, jaká je její zdravá míra a co si z ní může firma vzít pro svůj další rozvoj?

Jak vypočítat míru fluktuace

Fluktuaci zjistíte tak, že vezmete 100násobek rozvázaných pracovních poměrů a vydělíte průměrným počtem zaměstnanců za dané období. Důležité je připomenout, že do míry fluktuace, tedy rozvázaných pracovních poměrů, nepočítáme odchody vynucené okolnostmi – nástupy na mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, odchody do důchodu nebo ukončení pracovního poměru ze zdravotních důvodů.

Podle personalistů je zdravá míra fluktuace 5–7 %, u stohlavé firmy by se jednalo o 5–7 odchodů ročně.

Jaké jsou negativní stránky fluktuace?

Fluktuace s sebou přináší řadu negativních aspektů. Může jít o nákladný náborový a adaptační proces, který pro firmu vždy představuje investici. Může jít o únik důležitých informací, protože s lidmi bohužel odchází nejen know-how, ale mnohdy i citlivé informace.

Vlivem fluktuace může firma přijít i o zákazníky, největším negativem je však ztráta zkušených, zaškolených a zapracovaných lidí. Přechodně může fluktuace demotivovat lidi, kteří ve firmě zůstávají, protože musí dočasně zastat práci kolegů, kteří odešli.

Co vám může fluktuace přinést?

Fluktuace může znamenat pro firmu i příležitost. Náborem nových lidí přijdou do firmy nové myšlenky, zvýší se kreativita. Potřeba adaptovat nové zaměstnance vede k větší rozmanitosti, což podporuje inovativní a kreativní myšlení.
Bez fluktuace by dostatečně nefungoval trh interních pracovních příležitostí, bylo by méně příležitostí k postupu a reorganizaci některých oddělení. Navíc fluktuace je vysvědčením nejen pro personalisty, ale i pro manažery – je odrazem firmy. Je nasnadě, že rostoucí fluktuace je odrazem změn, kterými společnost prochází.

Fluktuace vs. stabilita

Mluvíme-li o fluktuaci, je důležité zmínit i stabilitu. Jedná se o další ukazatel, který svědčí o míře zdraví firmy.
Stabilita se vypočítá jako stonásobek zaměstnanců, kteří jsou ve firmě zaměstnáni alespoň rok, vydělený počtem zaměstnanců před rokem. Stabilita je klíčový ukazatel, který poslouží nejen v dobách snižování nákladů, ale taky v době, kdy se firma rozvíjí.

UPOZORNĚNÍ

Články a informace zveřejněné na stránkách penizeweb.cz nenahrazují odborné rady a analýzy a mají pouze informativní charakter. Jakékoliv užití a použití těchto informací se děje na vlastní odpovědnost návštěvníka těchto stránek. Tyto informace byste měli konzultovat s konkrétním odborníkem na danou problematiku. Provozovatel penizeweb.cz odmítá a nepřijímá jakoukoliv odpovědnost za články, informace a prohlášení na těchto stránkách -penizeweb.cz.

zdroj:
Autor/zdroj fotografie: Pavel Hanzal

Štítky: podnikání, práce, pracovní vztahy, zaměstnání, zaměstnanec, zaměstnavatel

Diskuze k článku: 0 příspěvků

Pro přispívání do diskuse musíte být přihlášen/a.

Můžete si také přečíst

Ostatní
Sexuální obtěžování na pracovišti 1/2

Sexuální obtěžování na pracovišti je v dnešní době docela známý problém, který se týká obou pohlaví, i když přece jenom…

Ostatní
Sexuální obtěžování na pracovišti - dokončení 2/2

Některé obtěžování nemusí mít nutně sexuální charakter, přesto je velmi nepříjemné. S tím se setkáme v případě, kdy se Vám…

Ostatní
Čeho se vyvarovat při nástupu do nové práce

Každý zaměstnanec touží udělat v nové práci dobrý dojem a současně by si přál, aby byl spokojený. Co kt omu může…

Ostatní
Tipy pro dobrý firemní večírek 1/2

Uspořádání večírku Před přípravou firemního večírku si ujasněte, pro koho bude tato událost určena. Zda zde budou jen zaměstnanci…

Ostatní
Chystáte se pracovně na společenskou událost? Nepodceňte výběr bot

V dnešní době je běžné, že firmy pořádají různé společenské akce pro zaměstnance a obchodní partnery. Pokud se na nich nechcete…

Nezaměstnanost
8 hlavních chyb při psaní životopisu 1/2

Životopis bez chyb Chyby v životopise zabrání tomu, abyste byli při hledání úspěšnější, než tomu bylo doposud. Možná se…

Nezaměstnanost
8 hlavních chyb při psaní životopisu 1/2

Nestrukturovaný životopis Nestrukturované životopisy jsou už v dnešní době trošku „out", proto se věnujte sepsání strukturovaného…

Ostatní
10 možností a postupů, jak získat autoritu 2/2

Výrazný charakter Nadřízení by měli být morálně vyzrálí a vědět mnohé o úctě k ostatním. Projevy závisí na celkovém…

 
Vítejte Jak vydělat Jak ušetřit Zaměstnanci Podnikatelé Bydlení a reality Peníze a půjčky Spotřebitel Ostatní
RSS | Reklama | Podmínky | Kontakt NAHORU ↑

ZOBRAZIT MOBILNÍ VERZI ZOBRAZIT KLASICKY